Motivele pentru care oamenii se dezaboneaza de la newsletter se regasesc in grijile de zi cu zi ale unui om de marketing. Mai ales acum cand dezabonarea face parte din curățenia de început de an pe care multi dintre noi o fac.
In fiecare zi, inboxul este aglomerat de email-uri mai mult sau mai putin importante, interesante sau doar utile, dar si de unele care te provoaca la dezabonare. Ca marketeri, trebuie sa ne asiguram ca strategia de continut pentru noul an va creste interesul abonatilor astfel incat ratele de dezabonare sa scada.
Comportamentul abonatilor tai poate sa fie schimbator, insa momentul in care el se dezaboneaza arata clar ca acesta nu numai ca nu mai este interesat de continutul tau, ci si faptul ca nu iti mai ofera locul in inboxul sau. De aceea, pentru a ramane cat mai mult in inboxul abonatilor, ai nevoie de o strategie de continut. Inainte de asta, hai sa vedem de ce anume se dezaboneaza oamenii.
Din analiza email-urilor trimise prin Conectoo, iata 5 motive pentru care exista dezabonari:
1. Prea multa vanzare. Stiu, suntem oameni de marketing, trebuie sa vindem. Insa un newsletter trebuie sa contina si informatii utile pentru abonati, sfaturi relevante despre produsul sau serviciul tau care sa-i ajute direct la nevoia lor. O vanzare excesiva inseamna egoism si un astfel de newsletter nu va rezista mult. Putem include aici si reclama excesiva (bannere, logo-uri parteneri, etc.).
2. Frecventa prea mare. Doar in cazul unor informatii temporale (de exemplu, alerte cu zboruri disponibile pe o perioada limitata de timp), newsletterul ar putea avea o frecventa masurata in zile. In caz contrar, este indicat sa testam o frecventa masurata in saptamani sau chiar luni. Este foarte greu de spus o reteta despre frecventa potrivita, insa aceasta necesita numeroase testari pentru fiecare newsletter in parte. Mai multe pe acest subiect am scris aici si aici.
3. Continut lipsit de interes. Conform unui studiu Epsilon realizat la nivel global, cei mai multi aleg sa se dezaboneze de la un newsletter in urma unui continut irelevant (64%). Exemplele pot fi multe, mai ales in industriile in care recurenta este mica (produse pentru gravide, vanzari de masini, imobiliare, etc.). Bineinteles, se poate ca abonatii sa isi piarda interesul despre un anumit subiect intr-un timp indelungat si sa nu poti face nimic, insa trebuie sa te asiguri ca pe parcursul campaniilor, relevanta in fiecare newsletter are cea mai importanta parte. Gasesti aici si aici cateva recomandari pentru un continut de calitate.
4. Forma de prezentare. Aici putem include tonul comunicarii si design-ul continutului. Newsletterul este o parte integrata in strategia de marketing, deci modul in care este comunicat este foarte important. Tonul si design-ul folosit trebuie sa corespunda cu brandul si sa fie potrivit pentru audienta ta. Daca abonatii tai sunt interesati de tehnologie, este probabil ca acestia sa isi doreasca sa deschida newsletterul de pe un smartphone sau o tableta, iar template-ul in acest caz trebuie pregatit cu un model responsive, pentru afisarea optima a continutului.
5. Greseli. Se intampla ca uneori newsletterul sa treaca prin verificarea a 2 persoane si tot sa existe erori gramaticale, erori de afisare sau trimiteri duplicate. Aceste lucruri repetate pot conduce la dezabonare, asa ca este indicata crearea unei liste de test si verificarea corespunzatoare pe mai multi clienti de email inainte de trimiterea finala.
Dupa enumerarea principalelor motive pentru dezabonare, s-ar putea sa ti se para extrem de greu sa obtii rezultatele pe care le doresti. Nu este nevoie nici sa facem scenarii prea negative. O dezabonare nu inseamna sfarsitul relatiei cu un client. Faptul ca a acceptat sa primeasca newsletter din partea ta este un plus la loializarea lui si poate ajuta intr-adevar la cresterea vanzarilor. Insa la fel de bine poate continua relatia cu el si fara newsletter.
Important este ca tu sa anticipezi nevoia clientului in materie de newsletter si sa livrezi continut relevant pentru acesta pentru a maximiza posibilitatea de a creste vanzarile.
Asadar, care sunt factorii care ajuta la scaderea numarului de dezabonari si pot imbunatati strategia ta de email marketing:
Momentul trimiterii – Rapoartele noastre arata ca marti si joi in intervalul 9:00-12:00 si 14:00-16:00 sunt trimise cele mai multe email-uri. Tocmai de aceea este bine sa testezi ratele de deschidere si de CTR si pe o perioada mai putin aglomerata cum ar fi orele de seara sau weekendurile.
Personalizare – Atat in Conectoo cat si in alte aplicatii de email marketing vei gasi optiunea de a fragmenta lista in segmente diferite si de a personaliza newsletterul. Foloseste aceste lucruri pentru a livra un continut relevant pentru abonatii tai.
Motiv – Newsletterul trimis trebuie sa aiba un motiv intemeiat si sa trezeasca curiozitatea abonatilor. Creeaza engagement prin oferirea unui beneficiu, a unei provocari.
Linia de subiect – Legata foarte mult de motivul newsletterului, linia de subiect trebuie sa faca un singur lucru: sa-l convinga pe abonat sa deschida email-ul. Mai multe recomandari pentru linia de subiect am scris aici.
Optimizare pentru dispozitive mobile – Un studiu mai recent Litmus spune ca 48% dintre email-uri sunt citite pe dispozitive mobile, asa ca adaptarea la acest mediu devine din ce in ce mai necesara.
Chestionarele de ‘ramas bun’ – Chiar daca unii abonati aleg dezabonarea, este important sa intelegi ce poti imbunatati pe viitor. Cateva optiuni simple precum „Informatia nu este utila”, „Prea multe email-uri”, „Nu mai am nevoie de produsul dvs.”, te vor ajuta sa optimizezi strategia ta de email marketing. Acest chestionar il poti realiza usor folosind Google Forms si adaugand link-ul lui in Conectoo la „Pagina dezabonare” la sectiunea cu optiunile listei tale.
Acum ca am identificat motivele dezabonarilor, poti face un rezumat al activitatii tale in ultimele 3 sau 6 luni pentru a observa fluctuatiile ale acestui indicator. Te poti ajuta de rapoartele Conectoo, vei gasi direct optiunea de a afla „Fluctuatia numarului de abonati„, grupati pe zile / saptamani / luni in pagina de „Rapoarte„.
Ai reusit sa reduci numarul de dezabonari? Ne poti scrie in comentarii cum anume, suntem interesati sa aflam ce a functionat pentru newsletterul tau.